Over ons?

Geschiedenis

Handbalclub Eagles Aarschot (HCA) is opgericht op 9/12/2010 als satelliet club van HC Atomix. In de beginjaren had HCA een U14- en later een U16-ploeg in competitie.

Na een terugval van leden in het begin van het seizoen 2016-2017 is het ledenbestand ondertussen aangegroeid tot 27 spelende leden van een leeftijd tussen 8 en 14 jaar. Om deze leden een uitdaging te geven en verder te laten ontwikkelen in hun handbalcompetenties is, in het seizoen 2017-2018, besloten om opnieuw een competitieve ploeg in te schrijven in de U12 categorie. Dat was een zet in de goede richting want in de seizoenen erop kende we een lichte groei.  In het seizoen 2019-2020 mochten we zelfs een verdubbeling van het aantal leden waarnemen.

Naast de competitie neemt de club ook steeds deel aan verschillende jeugdtornooien buiten competitie voor de U8-U10-U12 categorieën en organiseren we zelf ook een tornooi.

In januari 2020 is er ook een G-sport werking opgestart om ook kinderen en jongeren met bijzondere talenten (het woordje 'beperkingen' proberen wij zoveel mogelijk te vermijden) te laten genieten van bewegen en sport.

Door de groei in het aantal leden en het aanbieden van G-sport hebben we ook beslist om onze club om te vormen naar een VZW en kreeg het de naam: Handbalclub Eagles Aarschot VZW (Verkort: HC Eagles VZW ).  Echter blijven we de afkorting HCA gebruiken.

HCA is tevens aangesloten bij de federatie 'Vlaamse Handbalverenging (VHV)' en het regio comité Antwerpen – Vlaams-Brabant (RAVB).

Missie & visie

HCA is een jonge club gevestigd in Aarschot, die op een leuke en speelse manier jongens en meisjes hun handbal-, motorische- en algemene basisvaardigheden wil bijbrengen in een familiale en ‘geestig gezonde’ omgeving met een goede dosis teamspirit. De trainingen en wedstrijden zullen een balans hebben tussen bewegen, plezier en prestatie, ieder op zijn/haar tempo of niveau.

HCA is een handbalclub voor  iedereen die een unieke sportervaring wilt beleven en dat vanaf de leeftijd van 5 jaar. Ook is er ruimte voor  fithandbal  en G - sport aan. Door dit uitbereid aanbod proberen we een inclusieve club te zijn.

HCA  wilt voor haar leden een club zijn waar iedereen zich thuis voelt en zich verder kan ontwikkelen in het handbal op zijn/haar tempo waarbij plezier en samenwerking voorop staan. De handbalsport kan zowel op een recreatieve als competitieve manier beoefend worden.

Ondanks het meedoen aan competities en tornooien vinden wij het als club minder belangrijk om te winnen, maar hechte, we meer waarde aan het meedoen aan het spel en de wil om te willen winnen. Het welbevinden van onze spelers komt op de eerste plaats.

Het competitieve gedeelte zal automatisch aangewakkerd worden als men verder groeit in het handbal.

In onze club heeft iedereen respect voor elkaar en oordelen niet op basis van beperking(en), huidskleur, uiterlijk of geaardheid. Pesten en uitsluiten horen niet thuis bij HCA. Kortom iedereen is in onze club welkom!

Natuurlijk heeft onze club ook dromen en hopen we binnen een aantal jaren uit te groeien tot een succesvolle club waarbij er zeker 1 of meerder ploegen in elke leeftijdscategorie of doelgroep zijn waarbij we onze familiale en 'geestig gezonde' sfeer kunnen behouden!

Help jij ons mee Groeien?